brokolice-jak-varitBrokolice po sklizni poměrně rychle žloutne, v chladničce při správném skladování vydrží čerstvá tak 7 dní. Tělu prospěšné látky (Brokolice je bohatá na vitamin C, vitamin E, vitamin B1, kyselinu listovou (B9) a vitamin B2, dále na draslík, vápník, fosfor a síru. Ochraňuje organismus před volnými radikály, toxickými a rakovinotvornými látkami.) se znehodnocují i nevhodnou kuchyňskou úpravou. Zvláštní kapitolou a pro mnohé z vás i překvapení, že košťál pod svou slupkou a dřevitými vlákny obsahuje cennou dužinu, která si o kuchyňské zpracování sama říká.

Kde nakupovat čerstvou brokolici

Čerstvost. Ano, čerstvá brokolice je ta právě sklizená a v bedýnce přinesená ze zahrádky do kuchyně. Pokud nemáme zahradu nebo si brokolici na zahrádce nepěstujeme, selský rozum velí, ohlédnout se po pěstiteli nebo farmáři v okolí.

V úřednické hantýrce se hovoří o tzv. prodeji a nákupu ze dvora. A je návratem k osvědčeným tradicím. Má jen samé výhody. Čerstvé drůbeží nebo králičí maso, ryby, kravské mléko, dobrá slepičí vejce ze snůšky, vynikající včelí med nebo čerstvá zelenina a ovoce od farmáře jsou tak dostupnější, ve vyšší kvalitě a se zaručeným původem. A co víc. Nezatěžujete životní prostředí jako potraviny dovezené z různých částí světa kamiony a podpoříte český venkov.

Ve městě to je horší. Pokud ani farmářský trh čerstvou brokolici nenabídne, zbývá specializovaná prodejna na ovoce a zeleninu nebo supermarket.

Jak má vypadat čerstvá brokolice

Čerstvá brokolice má živé, neorosené růžičky jednotné zelené barvy. Šedomodrá, modrozelená nebo fialová barva nasvědčuje tomu, že se jedná o speciálně vyšlechtěnou odrůdu. Žlutá nebo nahnědlá barva je ale znamením, že brokolice už čerstvá není. Zásadně vybíráme brokolici se zelenými, pevnými a uzavřenými poupaty. Jestliže se hrozny začaly oddělovat od zbytku, brokolici nekupujte. Čerstvá brokolice by měla mít kompaktní hrozny růžiček. Je-li stonek brokolice ohebný nebo jako guma, dejte přednost brokolici s pevným stonkem. Čerstvou brokolici poznáte hlavně po listech (v řadě supermarketů proto prodávají bez listů). Jsou-li listy povadlé, brokolice není čerstvá.

  Brokolicová polévka. Pohlreich by ji ocenil. Recept na brokolicový krém

Jak uchovávat a skladovat brokolici

K čemu nám bude pocit z čerstvého úlovku, když brokolici nebudeme vhodně skladovat. Platí pravidlo, že nejlepší je brokolici kuchyňsky zpracovat hned. Chceme-li brokolici skladovat, vydrží čerstvá v dobrém prostředí asi 7, někdy i 10 dní. Brokolice nesnáší vlhkost, proto ji oplachujeme vodou až těsně před kuchyňskou úpravou. Brokolici uložte do vzduchotěsného otevřeného sáčku (pro vnitřní mikroklima, nemělo by docházet ke srážení vody pod obalem) a šup s ní do šuplíku v lednici určeného pro zeleninu a ovoce.

Jak vařit brokolici

Brokolice rychle ztrácí hodnotné vitaminy a živiny. Nejzdravější je konzumace brokolice zasyrova. Tuto výzvu ale přijme málokdo, a tak ji kuchyňsky zpracujeme co nejšetrněji. K nejšetrnějším způsobům patří vaření v páře. Budete-li brokolici vařit a chcete-li uchovat maximum nutričně žádoucích látek, doba varu by neměla přesáhnout tři minuty. Delší doba vaření způsobí mdlou chuť košťáloviny. K vaření brokolice přidáváme někdy kmín a fenykl, které přispějí k prevenci proti nadýmání.

Například do brokolicové polévky Pohlreich (recept) doporučuje zpracovat i dužinu ze stonku brokolice. Stačí její lesklou a dřevnatou část nožem ořezat.

Foto brokolice: muffet1.deviantart.com/art/Fresh-Broccoli-314710689

http://makova-panenka.cz/wp-content/uploads/2015/01/brokolice-jak-varit.jpghttp://makova-panenka.cz/wp-content/uploads/2015/01/brokolice-jak-varit-300x300.jpgzezahradkyMOUDRÉ RADY MAKOVICEbrokolice,co za vitamíny obsahuje brokolice,jak dlouho se vaří brokolice,jak dlouho vařit brokolici,jak připravit brokolici,jak se vaří brokolice,jak uvařit brokolici,jak vařit brokolici,jídla z brokoliceBrokolice po sklizni poměrně rychle žloutne, v chladničce při správném skladování vydrží čerstvá tak 7 dní. Tělu prospěšné látky (Brokolice je bohatá na vitamin C, vitamin E, vitamin B1, kyselinu listovou (B9) a vitamin B2, dále na draslík, vápník, fosfor a síru. Ochraňuje organismus před volnými radikály, toxickými a...Blog o zahradničení, pěstování a receptech